onsdag 17 oktober 2012

Har skrivit och skrivit

Hej hopp allihop. Igår orkade jag inte blogga då jag var trött och seg och satt och skrev massor hela dan. Så att fortsätta skriva kändes inte så lockande. Killarna åkte lite mer jetski på förmiddagen och Tony satte igång och montera fläktar i våra badrum då vi tyckt att det luktat nästan lite fukt ibland.

På kvällen var vi alla bjudna till Kjell och Phuong på middag vilket var så klart jättegott och trevligt. Phuong grillade lite kött och majskolvar på en liten vietnamesisk grill inne i köket, det är många saker som är lite annorlunda här :-).

Marcus o David

Tony

Phuong grillar inne i köket

Ronny och Kjell


David och Tony var laddade inför fotbollen och vilade innan för att orka kolla då det sändes 02.00 vår tid. Men precis som många andra i Sverige orkade dom inte kolla klart eftersom dom låg under med 4-0 så nu kollar dom i efterhand och lyssnar på referat....

Idag när jag satt ute och skrev massa information till dom som ska hyra vårt hus kommer det helt plötsligt ett gäng kor gående nedanför oss. :-)

MMMMUUUUUU


Annars har jag monterat ihop alla våra ikea lådor till köket. Som en liten paus från skrivandet.

Jag kollar ju endel på svensk tv på nätet men eftersom jag inte ser någon reklam för olika program så blir det mest det man känner igen och om det är någon titel som sticker ut. Men av någon anledning klickade jag bara på "torka inga tårar utan handskar" och herregud vilken bra serie. Vad mycket man känner igen. Ja inte för att jag kan säga att jag hängde ute i bögkretsarna i Stockholm på 80 talet men min mamma jobbad på behandlingshem under den perioden och när dom började få aids patienter så valde hon att sluta jobba där med rädsla för smittorisken eftersom vi var små. Det jag känner igen är hysterin om hur man trodde att det smittade. Minns när man var på offentligt toalett och var tvungen att lägga en halv rulle papper på sitsen för att inte få aids. Eller att inte dricka ur någon annans glas. När man sen var tonåring var det stora kampanjer "make love not aids" med massa fina blommor som man hade som posters på väggarna och ramade in vykort... Tanken slår en ju att aids pratar vi ju inte alls om på samma sätt idag, fast det fortfarande finns.

Jag jobbade ju en tid med rehab av alkoholister och narkomaner och då hade vi några homosexuella roliga figurer där som berättade hur det var i deras värld på 80 talet och vad det har förändrats. Många saker har ju verkligen blivit bättre om man tänker på rättigheter som partnerskap, pride mm men många saker är ju skrämmande lika och vi har inte kommit någonstans på 30 år. Vore kul och höra vad det har fått för genomslag i Sverige, pratar man om serien. Kan bara tänka mig i fikarummet på mitt jobb jag hade definitivt tagit upp det för samtal både en och två gånger. Och vet vilka som skulle tycka att det är skrämmande, äckligt osv och vilka som skulle tycka att det är en kanon bra serie. Nu måste jag hoppa isäng för att orka beta av "att göra listan" och framför allt träna hårt eftersom jag inte hade någon lust idag så jag tog helt enkelt en vilodag. Bara utövat lite vardagsmotion som städning på stranden simning i poolen osv. Vi har haft klar blå himmel och varmt idag så löpningen som jag hade tänkt göra kändes inte så lockande men laddar som sagt för i morgon.  GOD NATT!

Tony har haft svenska kurs för grannen två kvällar här han kommer in med ett lite block och vill lära sig svenska :-)





1 kommentar:

  1. Har jobbat kvällar så jag hade missat "Torka aldrig tårar utan handskar" men igår kväll tittade jag på båda avsnitten och jag håller med om att de var bra. Så sorgligt. På min arbetsplats har jag hört lite diskussioner men diskussionerna har väl mest gällt hur aidssjuka behandlades och den rädsla som fanns. Jag hoppas och tror att mina arbetskamrater är ganska fördomsfria med tanke på alla olika personer vi träffar i vårt jobb. Tänk att förskjuta sitt barn som man älskat hela livet bara för att han/hon vill leva sitt liv med en person av samma kön, obegripligt.

    SvaraRadera